Teorie relativity času

Nejsem fyzik, čili toto psaní se netýká oné nejslavnější rovnice všech dob, E=mc2, ale mohu se pokusit popsat Obecnou teorii relativity času, tak jak ji vidím já. Čas je věc tak relativní, že by i sám slovutný vědec Einstein asi na tohle vzorec nevymyslel. I když, málo platné, byl to génius. Možná…

Jako již drahně let přesluhující tzv. „prduch“, rozuměj „pracující důchodce“ jsem cítila, že mi prostě dochází síly a chuť. Ta hlavně. Představovala jsem si tu obrovskou fůru času, kterou budu moci věnovat svým koníčkům a sobě. Lákala mě dopolední, eventuálně odpolední, posezení pod pergolou, laskaná sluncem s knížkou v ruce a nohami na stole. Představa prázdného diáře, kde nejsou zaznamenány žádné schůzky s klienty či úřady, mě uváděla do extatického nadšení. Vidina budíku, kde není nařízen žádný čas nutný k časnému vstávání, byl posledním hřebíčkem k zatlučení mých pracovních aktivit do pomyslné rakve a pohřbení firmy. Bylo rozhodnuto, balím to. Už žádné prodírání se zimní neprotaženou cestou, kdy auto poskakuje jak splašený býk, mezi zámeckou zdí a ploty sousedů na schůzku s klientem. Termíny, nekonečné telefonáty, noci probdělé s hledáním dvaceti haléřů v konečném vyúčtování. Čeká mě jen „dolce vita, far niente“, neboli sladký život v nicnedělání. Firmu jsem rozpustila, papíry předala majitelům, rodině nemilosrdně oznámila, že nemají daňového poradce a program s účetnictvím vymazala z počítače. Od července jsem byla volná jako pták na nebeské báni a mohla začít žít svůj vysněný sladký život. Je krásné ráno, sluníčko svítí, bílé růže nádherně kvetou a voní. Beru si hrnek kávy, knížku už půl roku nedočtenou. Má vysněná ranní siesta je tu. Blaženě usedám do křesla, v ruce hrnek s voňavou kávou a rozhlížím se po zahradě. Pane Bože, ty mě máš asi rád, říkám si a chrochtám blahem. Žádné úkoly mě dnes nečekají. Můj zrak padne na náš zahradní krb, kde se minulý týden grilovalo při posezení s kamarády. Vidím kachlíky zaprskané od tuku, kupu popele a koš plný tácků. „To je hnus, copak to nemohl uklidit?“ říkám si a jsem naštvaná. V takovém binci sedět nebudu. Další hodinu drbu krbové kachlíčky, vymetám popel, vynáším koš. Za krbem je nevypleto. Tráva jak v buši. Jdu pro koš a pleji, ještě zametu kolem, přiberu kus skalky, která se už dávno vymkla kontrole. No, a když už jsem v tom, tak ještě navážu růže, ostříhám odkvetlé květy a zbytečné výhonky. Káva stydne na stole. Občas usrknu a svlažím vyprahlé hrdlo, sluníčko už není příjemné. Pálí jak čert. Jdu pro šátek a brýle. Když už mám to koště v ruce, tak ještě zametu pod pergolou a taky by neškodilo otřít židle. Znovu kýbl čisté vody. Na kostelní věži začíná zvonit poledne. Až se leknu. Dopíjím vestoje kávu. Voda v kýblu je ještě dost čistá na parapety, ty čisté nejsou už dlouho. Protože dělám věci pořádně, než umyji parapet, oberu uvadlá kvítka v truhlících. Parapetů je šest a truhlíků deset. Slyším, jak muž otvírá bránu a vjíždí pod přístřešek před garáží. Uvědomuji si, že musí být po třetí hodině. „Co tady vyvádíš?“ ozve se za mými zády místo pozdravu. „Neříkala jsi, že jdeš do důchodu?“ „Jednak se zdraví, a druhak v tomto bordelu já sedět nemůžu.“ Odseknu. „Aha.“ Praví duchaplně a zmizí v domě. Vzápětí se vynoří s otázkou: „My dneska neobědváme?“ „Já ještě nesnídala, jestli tě to zajímá.“ Zavrčím výhružně. Otočí oči v sloup a opět zmizí. Tak dobře, dnešek beru jako, že se nevyvedl. Ale bude se mi tu sedět hezky. Růže omamně voní, což se o mě říct nedá. Jsem zpocená, hladová, nevrlá. Než vylezu ze sprchy, jsou skoro čtyři hodiny. Muž sedí a čte tisk. Koprovka je v mrazáku, knedlík je hotový hned. Obědváme, když odbíjí pátá. Já vlastně snídám. Další dny byly stejně hektické, ale zahrada vypadala konečně dle mých představ, téměř dokonale. Dva z oněch dnů jsem strávila uklízením manželova království, garáže. Byl na služební cestě, ideální čas. Za to jsem si ovšem vysloužila kravál na celou dědinu. Všechno, co údajně nutně potřeboval, jsem vyhodila. Jeho deset milovaných kanystrů od destilované vody a pět od Fridexu. Pikslami se zaschlými barvami jsem zaplnila sousedčinu popelnici. Dva ze tří luxů, tři baterie od vozíků, starý kávovar, rozbitou lampu, rychlovarnou konvici a „pár“ drobností jsem odvezla do sběrného dvora u Obecního úřadu. Nejsem čuně, myslím ekologicky. Sklenicemi naplnila kontejner na tříděný odpad, již druhý po tom na plasty. Pak už jen žasla, jak máme velkou garáž. Odměna? Řev, překračující povolené limity decibelů, končící pro moji osobu doživotním zákazem vstupu do garáže a jeho hlasivkami v háji. Na stará kolena začal mutovat. Příště si koupím špunty do uší. Pak přišel na řadu dům. Vyčistit střechu, kdysi zářivě červenou, která z neznámých důvodů zezelenala. Udělat něco s plotem a… To už se ten nahoře asi na to nemohl dívat, tak mi ulomil koleno. Konečně jsem se ocitla ve vysněném důchodu. Jen otázky zůstaly. Tolik času navíc a žádné kafíčko pod pergolou s knihou v ruce. Kde je sakra ten volný čas, který mi odesláním se do důchodu měl zbýt? Někde je chyba. Kdybych hospodařila s penězi jako s časem, tak jsem bezdomovec s vozíkem ukradeným před nějakým supermarketem a bydlím pod mostem. Toto je pane Einsteine trpká zkušenost s Obecnou relativitou času a moc by mě zajímalo, jak by na ni vypadala rovnice. Vy byste ji určitě spočítal. Možná by byla o hodně slavnější než ta vaše E=mc2.

Autor: Běla Polášková | čtvrtek 30.10.2014 14:00 | karma článku: 35,63 | přečteno: 5575x
  • Další články autora

Běla Polášková

Kohoutek

Tenhle příběh je hodně starý. Kdykoliv chci posuzovat nebo přijít na to, co chtěl autor abstraktního obrazu dílem říci, a odpověď nenacházím, mám nutkání rezolutně prohlásit: „ten pan umělec si dělá z lidí srandu“. Leč vzpomínka na onen zážitek, můj soud, respektive odsudek okamžitě zastaví...

7.3.2015 v 14:56 | Karma: 13,25 | Přečteno: 400x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Malý exkurz do duše šíleného golfisty

Dnešní den začal opravdu báječně. Probudil jsem se do slunečného rána, svěží a plný elánu. Taková rána jsou pro mě čím dál, tím více vzácnější. Častěji se probouzím s pocitem, že jsem celou noc tahal putny s uhlím do pátého patra, a se zbožným přáním spát ještě dalších osm hodin.

12.2.2015 v 14:17 | Karma: 8,31 | Přečteno: 343x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Den blbec

To ráno vstanete a cestou do koupelny si v bytě, který nemá jediný práh, si ukopnete palec. Moc to bolí. Pasta z kartáčku na zuby vám spadne do odtoku a odplave. „Den blbec“ je úspěšně odstartován...

29.1.2015 v 15:04 | Karma: 18,79 | Přečteno: 736x | Diskuse| Ostatní

Běla Polášková

Olomoucké syrečky na cestách

Jestli vás nějaký váš příbuzný někdy požádá o přivezení Olomouckých syrečků, zdvořile, leč rezolutně odmítněte. Leda, že jste tak velký extrovert, že vám pozornost široké veřejnosti nečiní potíže. Ani doma, ani v cizině. Možnost, jak splnit přání, je dokonalý obal, ale opravdu velmi dokonalý.

21.1.2015 v 15:16 | Karma: 20,73 | Přečteno: 1104x | Diskuse| Ostatní

Běla Polášková

Sex ve městě po Česku.

Seriály nemusím, velká část mi připadá úplně blbá. Ty, které jsem celkem sledovala, byly dva. Tudorovci (i když o králi Jindrovi mám jinou představu, co se jeho zevnějšku týká), ale mám historii ráda a i když tento příběh důvěrně znám, tak mi z něho moc neuteklo. Jediný, který jsem stíhala, byl Ranč u zelené sedmy. Měl všechno, příběh, skvělé obsazení a hlavně tam byla sranda. Další byl Sex ve městě (z toho mi sice polovina utekla), ale každý díl, který jsem viděla, mě náramně pobavil. A taky jsem tam našla vzdálenou paralelu s mými třemi přítelkyněmi, se kterými to táhnu životem už víc než třicet let.

13.1.2015 v 16:58 | Karma: 38,67 | Přečteno: 8770x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Škola základ života

Po pěti hodinách, jednom Neurolu, naučení látky o pět kapitol zpět, a jedné dobře mířené facce, jsem naučila svého vnuka rovnice o jedné neznámé, jako když bičem mrská.

6.1.2015 v 16:50 | Karma: 30,94 | Přečteno: 2091x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Řemeslo má zlaté dno – hetéry a spol.

Zase jsem neměla spaní. Tak jsem bloumala, po kanálech TV. Co kdyby, tam náhodou bylo něco, ke koukání. Bylo. Jílková, tentokrát v slušivých černých šatech, opět moderovala povídání, kde všichni mluví zároveň, nikdo nikoho nenechá domluvit, a síla hlasu přebíjí sílu argumentů. Vzápětí jsem pochopila, že pořad je o legalizaci řemesla, které celé věky provází lidstvo – o prostituci. Ha, to mě zajímá.

20.12.2014 v 13:43 | Karma: 19,63 | Přečteno: 1265x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Grafomanka od slova grafomanie

Milý deníčku, tohle škaredé pojmenování jsem si vysloužila od mého muže za to, že se držím doma a neobrážím ani butiky ani hospody. Že mám koníčky, na které kradu čas, kde to jen jde... Část zápisu z minulého měsíce.

18.12.2014 v 16:32 | Karma: 11,90 | Přečteno: 728x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Syndrom prázdného hnízda

Přijde den, kdy nezvedáte v koupelně ručníky co „samy spadly“ na zem, kdy zařvete do prostoru „my si snad neplatíme popelnici, že ty odpadky nikdo nevynese?“ a odpoví vám ticho. Přijde den a vy si ráno uvědomíte, že jediný komu musíte udělat snídani, jste vy sama...

13.12.2014 v 14:26 | Karma: 23,68 | Přečteno: 1507x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Já tomu prostě nerozumím

Vždy mě udivovaly mladé dívky, kráčející životem s chlapem, který by mohl být jejich dědečkem. Udivovali mě muži, kteří sice stárli, ale jejich partnerky měly konstantní věk dvacet pět až třicet. Divila jsem se tak dlouho, až jsem se stala nepřímým účastníkem toho jevu. Dobře mi tak.

6.12.2014 v 18:15 | Karma: 20,53 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Společnost

Běla Polášková

Ženy v české politice

Vždy jsem si myslela, že kdyby v politice byly převážně ženy, tak už jsme hravě předehnali životní úroveň Švýcarska. Po těch pár letech demokracie si to už nemyslím. Nejsou to muži, kteří hýbají politikou této země. Ani omylem.

2.12.2014 v 13:43 | Karma: 35,58 | Přečteno: 2667x | Diskuse| Politika

Běla Polášková

Můj báječný muž

Zamyšlení o rozdílnosti vnímání světa a života muži a ženami. Protože je to téma, které je mi po stránce odborné zcela cizí, mohu popsat jen své osobní zkušenosti. Jak z bouřlivých rozprav o problému „můj muž“ na našich tzv. „Babincích“ vyplývá, tak rozhodně nejsou mé zkušenosti a pocity nijak výjimečné. Jsme tedy manželství spíš šedý průměr, nic zvláštního. Nebo se mýlím?

29.11.2014 v 18:12 | Karma: 17,54 | Přečteno: 836x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Prý hloupneme

Asi přestanu s definitivní platností číst tisk. Nic pěkného se stejně nedozvím. Občas se jim povede vtipný komentář a to je asi tak všechno. A dnes jsem se ke všem katastrofám, které nás postihly díky politickým šarádám a jiným neveselým historkám, navíc ještě dozvěděla, že: Evropani hloupnou. Jsou o dost blbější než naši předci v 19. století.

25.11.2014 v 15:05 | Karma: 33,33 | Přečteno: 3790x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Láska kvete v každém věku

Jak je to vlastně s láskou v pozdním, nebo hodně pozdním věku? Asi to nebude tak mizerné, jak si mnozí mladí myslí, jak jsem si kdysi myslela i já. Také mi připadalo směšné, když se dva staří lidé k sobě tulili na lavičce v parku, vodili se za ruce, a nedej bože když se políbili. A co já dnes nato?Už jsem mnohem smířlivější. Nejenže je chápu, ale i obdivuji.

23.11.2014 v 15:12 | Karma: 17,98 | Přečteno: 802x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Síla slabin aneb pár rad cynické ženské

Jsem ženská a jako taková, mám své slabiny. Kdyby jen jednu, tak mi snad ani nestojí za to, se jimi zabývat. Ale je jich víc než dost. Například: Pořád mám pocit, že nevypadám tak jak bych si přála, tedy dobře. Když vidím foťák, beru roha, zatímco má ne příliš krásná přítelkyně, začne okamžitě pózovat. Na fotkách vypadá jako modelka. Já, za kterou se ještě pořád chlapi občas otočí, vypadám jako vlastní prababička.

21.11.2014 v 11:24 | Karma: 27,47 | Přečteno: 3396x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Já Peggy - povídka

Ahoj lidi. Já Peggy, šťastná a veselá holka, vám povím ve zkratce něco o mém životě. Můžu, že jo? Ale je to tedy ovšem drámo.

18.11.2014 v 19:13 | Karma: 14,87 | Přečteno: 388x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Skleróza

Skleróza obecně, je největšími strašákem nás dříve narozených. Je tisíce návodů jak jí předcházet. Trénovat mozek, je takový nejrozšířenější, jen dobře se radí, hůře provádí. Navíc, takového Alzheimra, toho neřáda a metlu moderní civilizace, zastavíte jedině dobře mířenou ranou doprostřed čela. Jen to musí být včas, když ještě víte, kde máte pistoli, nebo něco podobně průrazného.

16.11.2014 v 12:53 | Karma: 13,02 | Přečteno: 621x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Jak jsem rozvracela republiku

Ne, že bych si pamatovala Šemíka jako hříbě, ale pamatuji už docela dost a jsem tak stará, že skoro vše jsem viděla již nejméně dvakrát. Vyrůstala jsem v době, kdy zde vládla ona, ze zákona, nedemokratická a zavržení hodná strana. Doba to byla hnusná, a přes tuto skutečnost, viděno zpětně, jsou zde příběhy, dnes již úsměvné. Příběhy o bezbřehé blbosti této doby a lidí, kteří jí oddaně sloužili.

14.11.2014 v 16:32 | Karma: 19,58 | Přečteno: 713x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Nevěra

Pokud žijete dostatečně dlouho ve svazku manželském, vsadím boty, že jste se s tímto tématem setkali. Pokud jste měli štěstí, tak jen zprostředkovaně u svých přátel, či známých. Pokud ne, pak samy osobně. Jedno je jisté, nepátrat a nevědět. Jak řekl kdysi nějaký sexuolog: Nechtějte šťastné manželství, chtějte manželství spokojené.

11.11.2014 v 10:45 | Karma: 22,75 | Přečteno: 1550x | Diskuse| Poezie a próza

Běla Polášková

Blbá nálada

Je dnes módou nadávat na všechno. Na politiku, na podnikatele, na kmotry, na zaměstnavatele, na počasí. Zamyslel se někdo nad tím, co je opravdová bída, co je opravdová tragedie? Naši, mnohých rodiče, mnohých prarodiče, zažili hrůzy, o jakých se nám nesnilo. Snad právě proto, byli v dobách klidu bez válek, šťastní za každý nový den.

7.11.2014 v 11:03 | Karma: 22,87 | Přečteno: 886x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1720x
Nejsem poeta, jen pozorovatel života. Proto mám ráda fejetony. Občas píši i povídky, ty si ovšem vymýšlím. Mám ráda humor, jsme tu chvíli a mrtví budeme dlouho. Nejsem si jistá, že ho umím, ale moc se snažím vidět jej za vším.